Udalaren kirol kudeaketa
Zizurkilgo udalaren kirol instalazioak eta
zerbitzuak kudeatzeko eredua
Zizurkil herri txikia da
eta urtetik urtera sortu zaizkion beharren arabera, udala bere kirol politika
zehazten joan da. Herriak dituen baliabideak mugatuak direnez, maiz inguruko
beste udalerriekin sinergiak bilatu behar izan ditu. Hala ere, ezin da esan
gaur egun oraindik ere gaia egonkortua dagoenik. Kirol sistema azpiegituraren
antolaketa baino haratago doan kudeaketa da eta, zalantzarik gabe, zerbitzu
publikoaren irizpideak kontuan hartuz, herritarrek haien
osasunerako lagungarri izan daitekeen politika aztertu eta garatu behar dute.
Hari horretatik tiraka,
gaur egun Euskal Autonomi Erkidegoko administrazioan herriei ezartzen zaien
Kirol politikaren azterketa xumea egitea interesgarria dela iruditzen zaigu.
Hona hemen konpartitu nahi dugun hausnarketa.
Kirol politikaren kudeaketa ereduak (Apirilaren 2ko
7/85 Legeak)
Maiz, udalak erabaki
beharreko egoera dikotomiko batean aurkitzen da: zein motatako kudeaketa hautatzen
du: zuzena ala zeharkakoa?
Zuzeneko kudeaketaren
ereduan, udalak berak ematen du zerbitzua, bere administrazio-organo baten bidez edo kapital guztia udalak daukan enpresa baten bidez, eta
horrenbestez, jardueraren arrisku ekonomikoa bere gain hartuz.
Zeharkako kudeaketaren
kasuan, berriz, udala bitartekari batetaz baliatzen da, bere administraziokoa
ez den erakunde baten bidez ematen eta gidatzen baitu zerbitzua.
Alderdi ekonomikoa
kontrolpean badago zerbitzua ez da kolokan jarriko, eta arrisku ekonomikoa
Udalak kontratatutako kudeatzailearen ardura izango da.
Edozein kasutan,
Oinarriei buruzko Legearen arabera, zerbitzua publikoa izango da.
Baina, zer
ulertzen da Zerbitzu publiko izendapena entzuterakoan?
1.
Jarduerak titularitate publikokoak dira (administrazioa eskainita).
2.
Jarduerak erregularrak dira, jarraipena dute.
3.
Herritarren eskubide bat dira.
Zerbitzua emateko, ordea,
bide desberdinak daude, hau da, zerbitzua eredu anitzen arabera
eman eta kudea daiteke.
Horrela, zerbitzu bat
bitarteko edo zeharkako organo baten bidez emateak edo kudeatzeak ez du
suposatzen eskumena ez baliatzea edo zerbitzuaren titularitatea inoren esku
uztea, beraz, ez du zerikusirik pribatizatzearekin. Pribatizatzea saltzea da,
eta zeharkako kudeaketan ez dago ezer salgai.
Zeharkako kudeaketa
jardule pribatu baten esku uzten da, baina zerbitzuaren eta azpiegituren
titularitatea zein kontrola eta gida-lerroak Administrazioaren ardura dira,
nahiz eta jarduleak tarte handia daukan baliabideak antolatzeko orduan.
Zer da eta zer betekizun du arlo publikoak
gizartean?
Errealitate bat da gero
eta diru gehiago behar dela udalen kirol politika gauzatzeko. Ondorioz, tokian tokiko ogasunak gastu horiei eutsi ezinda
suertatzen dira.
Maiz herritarrek
kirol instalazioez duten ikuspuntua bezero baten ikuspuntua denez, kudeaketaren
nahia eta exijentzia ere zorrotzagoa izaten da.
Beraz, esandako guztia aintzat hartuz, Administrazioak giza baliabideak kudeatzeko
prozesuak eguneratu eta antolaketaren kontzeptuak aldatu (deszentralizazioa,
jarduera helburuen arabera gidatzea, ebaluaketa, informazio sistemak) beharko
lituzke. Gaur egungo bezeroaren
ikuspuntua gainditu beharko litzateke eta arlo publikoaren kalitatea,
herritarrekin elkarrekintzan sortzen den kalitaterako planak sustatu beharko
lirateke.
Eraginkortasun handiagoa
lortze aldera, premiazkoa da Udalean zeharkako komunikazioa eta elkarlana
bultzatzea, guztion artean eraginkortasun handiagoa lor dezagun.
Kudeaketa ereduaz erabakitzeko prozesuaren
inguruan gogoeta bat.
Etengabe aldatzen ari den
mundu honetan administrazio publikoa, eta bereziki udal mailakoa, berritze
prozesu betean dago. Batzuetan elkartzen zailak diren bi helburu nagusi
betetzen saiatzen da udala: errentagarritasuna batetik; zerbitzu kalitatea
bestetik.
Azken urteotan
administrazio publikoa aldatzen ari da, kudeaketa eredu eta era desberdinak
berenganatuz, batik bat kirol alorrean. Gehienetan, administrazioaren aldaketa
honek jarrera eta proposamen desberdinak eragin ditu.
Hartara, batzuk,
iraganeko ikuspegi batean oinarrituta, sutsu aldarrikatzen dituzte
jokaera tradizionalak, burokratikoak eta esku-hartzaileak, berrikuntzak
dakartzan ekonomia planteamenduak arbuiatuz eta alde batera utziz.
Beste batzuk, kontrako
muturretik eta eurak ere aurreiritzi sendoetan oinarriturik, eredua guztiz
aldatzea eskatzen dute, administrazioa, gobernu erraldoia, burokraziaren
motelkeria salatuz.... Muturreko ikuspegi horrek erabateko aldaketak nahi ditu
alor publikoan, administrazioen eta burokraziaren geldikeria, baldarkeria eta
moldakaiztasuna desagerrarazteko, baita merkatu librea eta pribatizatzearen
aukera desagertarazteko ere.
Erdibidean, aurreko bien
distantziakide, beste proposamen batzuk ere beharrezkotzat jotzen dute
aldaketa, administrazioaren balioa baztertu gabe, ordea. Helburu publikoak
lortzeko bide eraginkorrena eta eragingarriena zein den azaltzeko, herritarrei
ahal den zerbitzurik onena emateko, hausnarketarako eta eztabaidarako ahalegin
sakon bat egin behar da.
Eraldatze prozesuak oreka
bilatu behar du bi alderdi hauen artean: batetik, kudeaketa publikorako
beharrezkoa den eraginkortasuna (emaitzak, kalitatea, herritar-bezeroa...) eta,
bestetik, zerbitzu publikoaren funtsezko balioak (etika, birbanatzea,
gizarte-gaiak, partizipazioa...), udal politikak ezinbestekoa baitu oreka hori
arrakasta izan
dezan.
Zizurkilgo egoera
Herriak desberdinak diren bezala (txikiak, handiak...), haietako kirol azpiegiturak ere desberdinak dira (sakabanatuak edo ez, asko edo gutxi...), eta horrenbestez, ezin esan daiteke kudeaketa era bat bestea baino hobea edo okerragoa denik. Zizurkilgo kasuari erreparatuz, arazoak azaltzen dira, besteak beste, langile kopurua edo laneko kontuak direla eta... Horregatik, udalak bere politika berraztertu beharko luke, alorrean izan duen hazkuntza murriztuz eta, horrekin batera, herriko kirol klubak bultzatuz, elkarte horiei instalazioak kudeatzeko eta beren egiturak garatzeko aukera emanez,… Kirolerako Plan Estrategikoan planteatzen azaltzen den moduan.
Comentarios
Publicar un comentario