Eskola Kirola
Ohikoa da pedagogia hitza, automatikoki, hezkuntza “programatuarekin" erlazionatzea. Ematen du orduz kanpoko jardueretan pedagogia ez dela existitzen: “kirolak hezkuntzaren eremua gainditzen duenez, kirol praktiketan trebatzea da inportanteena!”. Azken urte hauetan ikastetxe batzu konfiantzaren pedagogian murgilduta daude, zeinaren bidez, hezkuntza komunitatearen patrimonio bezala lantzeaz gain, haurra den horren hartzaile eta protagonista zuzena.
Rafael Cristobalen (konfiantzaren
pedagogiaren bultzatzailea) hitzetan: “La
palabra recreo intuye que a través de él me creo de nuevo”. Astia ez da
“sobratzen den denbora”, aisialdiaren bidez jasotako esperientzia guztien
artean burmuinean interkonexio berriak sortzen dira eta horrek pentsamendua
sortzeko indarra du. Hauxe da edozein konpetentziaren oinarria: “konpetentea
sentitzen naiz, beraz, mundua esploratzeko prest naiz!”.
Duela hamarkada bat, jarduera
motorrean oinarrituta bultzatzen zen aisialdiaren alorrean, bazeuden kirol
kontzeptu zurrun horretatik ihes egiteko korronte indartsuak. Egun, berriz, kirolak,
kontzeptu dominatzailea gisa, aurrera jo du eta aisialdirako programatzen diren
jarduera motorrak gero eta urrunago daude heziketaren esparrutik.
Eskola kirola hezitzaileak,
konfiantzaren pedagogian oinarriturik, komunitate baten barruan aritzea du xede
nagusia. Bertan lagunek, gurasoek eta begiraleek elkarlanean bizitzen, jolasten
eta ikasten dute. Heziketa ez da soilik “jakitun” baten ardura. Adin eta
belaunaldi ezberdinen arteko harremana aberasteaz gain, komunitatearen
sentipena sendotu egiten da. Komunitate batean egoteak ziurtasun afektiboa
dakar eta giro hori egonkortzen denean edozein egongo da prest esploraziorako
eta, beraz, bere esperientzia positiboa izateko aukera handitu besterik ez da
egiten.
Mugimendua askatasuna da!
Neurozientziak gero eta argiago defenditzen du edozein pertsonak, edozein
adinetan eta bereziki haurtzaroan, bi bide dituela egoera berriei, hau da,
ziurgabetasunari, aurre egiteko; batetik sena, bestetik gogoa. Ziurgabetasuna
sormenerako aukera paregabea da; baita, akatsak, hanka sartzeko ere. Biak ala
biak elkarlotuta daude; hanka sartzeko aukera inoiz ezin da izan motibazioa
gutxitzeko arrazoia, kontrakoa baizik, hanka sartzea arazoei aurre egitea da,
gure egunerotasunarekin bat egiten duen ikasgai interesgarria da.
Zizurkilgo Eskola Kirola hezitzailea
Ez da kasualitatea Zizurkilgo herrigunean 2004. urtean hainbat herriko
eragileren artean Zizurkilgo Eskola Kirola sortu izana. Kirolaren
teknifikaziotik urrunduz eta pertsonen arteko harremana eta elkar ezagutza
indartu nahian, herriguneko hainbat gurasoren artean egitasmo berri bat martxan
jartzeko gogoa piztu zen.
Egitasmo honen antolaketa oso bat-batekoa izan zen:
-“Aizue, zer iruditzen zaizue
horrelako egitasmoa martxan jartzen badugu?”
-“Bai, ados, baina nik ez
daukat inolako ideiarik, ez dakit horrelako gauzak nola antolatzen diren…”
-“Lasai, eginez ikasten
joango gara eta gogoa dagoen bitartean ziur ondo aterako dela”.
Gurasoen artean egin ziren lehenengo bileretan oso giro aktiboa somatzen
zen, denak zeuden prest zerbaitetan parte hartzeko.
Eskola Kirola hezitzailearen
ezaugarri nagusiak
Lehendabizi Eskola Kirol hezitzaile batek eduki behar zituen ezaugarriez
hitz egin zuten.
Zizurkilgo Eskola Kirolak hainbat neurri hezitzaile hartu zituen. Horrela
laburbildu daitezke ezaugarri nagusi horiek:
●
Edozein kasutan emozioen kudeaketa da jarduera
guztien orubea.
Ez zioten garrantzi handirik ematen kirol teknifikazioari. Bai,
ordea, gauza ezberdinak probatzeari. Jarduera fisikoak eta ludikoak
aberasgarriak izan behar ziren, eta bertatik sortzen
zen esperientziak, ikasgaiak, norbera elikatzeko zein taldea indartzeko balio
behar zuen.
●
Mugimendua eta motrizitatea dira
elkarrekintzarako euskarri nagusiak.
Mugimendua komunikatzeko bide bat da. Taldean aritzeko gorputzak
eskaintzen dituen komunikatzeko gaitasun motor nagusiak erabili
nahi izan zituzten. Bereziki urtaroen
araberako jarduerak antolatu zituzten (elurra,
izotza, ura, belazea, basoa, …).
●
Elkarbizitzak eta elkarlaguntzak komunitatearen
sentipena indartzen du.
Esperientzia motorrak indibidualak badira ere, horien bitartez gutasuna, taldekidetasuna,
komunitatearen sentipena sortzdea zen helburuetako bat. Eta jolas eta
jokoak, horretarako, tresna ezin aberasgarriak
dira.
●
Ludikotasunaren bidez dinamika sozial anitza
bultzatzen da.
Jolas eta jokoek pertsona egoera ezberdinetan jartzeko aukera
eskaintzen dute. Alaitasuna, frustrazioa, ahalegintzea, … sentimendu hauek guztiak taldean konpartitzen dira, taldea egin, egiten da.
●
Jarduerak naturan garatzen
ahalegintzea zen ezinbesteko beste ezaugarri bat
eta, beraz, haurrak naturarekin duen elkarrekintza etengabe sustatzea.
Gure herriak duen ezaugarri nagusienetarikoa naturaren presentzia da. Natura bizitzarako eskola izatearekin batera, natura gune ludikoa ere bada.
●
Naturaren espazioan aritzeak ziurgabetasuna
kudeatu beharra dakar.
Naturarekin elkarrekintza sortzen dugunean, berarekin dugun
harremana oso anitza da. Naturak eskaintzen dituen egoera aldakorrek
gauzak egiteko aukera eta sekuentzia ezberdinak ahalbideratzen dituzte.
Naturaren ezaugarrien arabera etengabe egokitu behar gara, denbora guztian gure
ingurua irakurtzen ahalegindu behar gara. Espazioak duen egoera aldakor honek kudeatu
beharreko ziurgabetasuna pizten digu eta ziurgabetasun hau modu hezitzailean
bideratuz gero, arazoei aurre egiteko ikasgai ona izan daiteke bizitza
osorako.
●
Arriskuaren onarpenak emozioen kudeaketarako
gaitasuna indartzen du.
Espazioaren ziurgabetasunak burmuina alertan
jartzen du. Egoera berriek gure burmuinean arriskuari aurre egiteko mekanismoak
pizten dituzte. Arriskuak, beraz, badu
hezitzailea duen eremu interesgarria.
Oinarrizko antolaketa
Lehenengo unetik, hastapenetik, saioak antolatzen hasi zirenetik, haurrak
sailkatu ala ez erabaki behar izan zuten. Alde batetik, zalantzarik gabe,
komunitatea indartzeko denak batera aritzea zen aukerarik onena; baina,
bestetik, haurren adina eta adin bakoitzak duen garapen maila errespetatuz,
beraien arteko harremana ere bermatu behar izan zuten.
Bi nahi edota ezaugarri hauei aukera bat eman nahian, saioak hiru adin
multzoren arabera banatzea erabaki zuten baina, hilean behin irteera bateratu
bat egiten saiatu ziren.
Hiru multzo ezberdinak honako hauek ziren:
●
6-8 urte (LH 1-2)
●
8-10 urte (LH 3-4)
●
11-12 urte (LH 5-6)
Programazioa
Lehenik eta behin urtean zenbat saio antolatuko zituzten zehaztu behar
izan zuten. Izan ere, horrelako
egitasmoak haurrentzat oso aberasgarriak izanagatik ere, haurren aisialdirako
ezin dira prestatu denbora gehiegi eskatzen duten jarduerak. Hori dela eta,
urtean multzo bakoitzari 20 saio eskaintzea erabaki zuten. Eta horretaz gain,
bakoitzari ekintza berezi baten inguruan asteburu bat eskaini zitzaion.
Ekintza berezi hauen bitartez, urtaroek eskaintzen dituzten ezaugarriak
modu ludikoan gozatzeko aukera eskaini nahi izan zien Eskola Kirolak Zizurkilgo
haurrei. Ez da beti erraza gurea bezalako herri txiki batean eskiatzen,
surfeatzen, eskalatzen,… ikastea. Beraz, eskolaren bitartez umeei bide hori
erraztu nahi izan zitzaien.
Begiraleak, bidelaguna.
Ez zen erraza izan begirale edo bidelagunen inguruko eztabaida. Egitasmo
honen bitartez harremanak eta komunitatea bera indartu nahi bazen, ekintzen
kalitatea eta, bereziki, segurtasuna ere bermatu beharko zuten.
Zizurkilen bertan dauden hainbat kirol elkarteren aburuz, kirolariak
trebatu egin behar dira eta hastapenetik lanketa teknikoa garrantzitsua izan
daiteke. Gurasoen artean beste ikuspuntu bat zuten. Haurrak jarduera motorreko
ekintzetan modu anitzean eta dibertigarrian trebatu behar dira. Horrela, agian
ez ziren punta-puntako kirolariak izango
baina gutxienez jolas eta jokoetan aritzeko ohitura bizi guztirako barneratuta
izango zuten.
Bidelagunak, beraz, gurasoak izatea erabaki zuten. Horrela gurasoek,
beraiek erosoago sentitzen ziren jardueran bost saio eman beharko zituzten.
Zizurkilgo Eskola Kirola hezitzailearen lan filosofia
Zizurkilgo Eskola kirola
gurasoen artean sortu zuten eta hasieratik gauzak txukun egin behar zituztela argi izan zuten. Baita
Eskola kirolak izan behar zuen filosofia ere.
Garai hartan guztion artean aztertu, eztabaidatu eta adostutako puntuak dira jarraian
aurkituko dituzuenak:
-1,
Xede nagusia ondo pasatzea da, emaitzak lortzea bigarren mailakoa da.
-2,
Helburua ez da irabazle izatea partehartzaile izatea baizik.
-3 Kooperazioa
bultzatu behar da, bazterketak saihestu.
-4,
Guztiei aukera berdina eman behar zaie.
-5,
Sexu bazterketarik ez!
-6, Adierazpenak
beti izan behar dira baikorrak.
-7,
Arauak argiak izan behar dira eta oso ongi ezagutu behar dituzte.
-8,
Zigorrik ez!
-9,
Elkarbizitza laguntzeko neurri “diziplinario”-rik hartu behar baldin bada
arrazoitua izan behar du.
-10,
Jarrera asertiboa zer den ulertaraziko zaie beraiekiko jarrera bera erakusten.
-11, Begiralearen
behaketak beti objektiboa izan behar du.
Jardueren azalpena
Hainbat izan ziren landutako jarduerak. Gehienak ondorengo 8 multzotan
antolatu zituzten:
1, Euskal Jolas eta Jokoak
Euskal kulturan oinarrituriko
jolas eta jokoen bitartez, euskara eta Euskal Herriaren ezagutza ere indartu
nahi izan zuten.
Jolas eta joko gehienak
taldean egiten direnekoak ziren. Dena den, banakakoak ere egiten zituzten.
Hasieran esandakoaren
haritik, helburua ez zen kirol jakin baten inguruan teknifikazioa lantzea. Xede
nagusia aniztasuna zen, hau da, jolas eta jokoen bitartez trebetasun orokorrak
esperimentatzea, bizitzea, lantzea.
Horretarako tresna ezberdinak
erabili ziren. Jolas bakoitzak aldagai asko izan ditzake eta aldagai hauek
tresna ezberdinak erabiliz aberastu egiten dira (eskia adibidez: alpinoa, ipar
eskia, trineoa, …).
2, Pilota
Pilota, gure herrian oso
errotuta dagoen jolas eta jokoa da. Frontoien presentzia handia da. Pilota
jolasak haurraren trebetasun motorrerako aukera anitzak eskaintzen ditu. Horiek
guztiak landu nahian honako metodologia erabili zuten:
Kolpearen keinu teknikoa
menperatu aurretik pilota harrika
teknikarekin jauzi eta lau egoera hauen arabera jolas ezberdinak egin zituzten:
a, Ni eta pilota (tresna)
b, Ni, pilota (tresna) eta
espazioa
c, Ni, pilota (tresna)
espazioa eta kidea
d, Ni, pilota (tresna),
espazioa eta bestea
Haurrek pilota jotzeko
oinarrizko teknika bereganatzen zuten heinean, egoera hauek ere landu zituzten:
a, Ni eta pilota (tresna)
b, Ni, pilota (tresna) eta
espazioa
c, Euskal pilotan sartzen
diren modalitate ezberdinak
3, Euskal jolas eta jokoak / Munduko jolas eta jokoak
Jolas eta jokoak herri baten
kultura ezagutzeko zubi izan daitezke. Norberaren kultura zein munduko beste
kulturak pertsonen arteko harreman ludikoetatik pizten direla diote hainbat
adituk. Haurrei eskaintzen zaien jolas eta jokoak egiteko unean jolas eta joko
horiek nondik datozen, herri horiek dituzten ezaugarriak zernolakoak diren
… dena azaldu behar zaie.
Joko hauek banaka edo
taldekakoak izan zitezkeen.
Jolas eta joko tradizional
eta unibertsalen arteko ezberdintasuna zein zen ere ulertarazi zitzaien haurrei,
beste herrietako kulturarekiko errespetua sustatu nahian.
4, Oinarrizko motrizitatea
Mugimenduaren bitartez nork
bere burua ezagutu, koordinatu, esperimentatu:
●
Desplazamendu ezberdinak
●
Errotazioak
●
Jauziak
●
Zintzilika
●
Euspenak (orekak)
●
Oreka horizontala
5, Orientazioa
Espazioaren behaketari,
inguruaren irakurketari proxemika deitzen zaio. Espazioan orientatzen jakitea
mapa eta iparorratza erabiltzea baino gehiago da: inguruan ditugun elementu guztiak integratzea
eta orden baten arabera interpretazio bat lortzea da orientatzea. Horrela,
hasieran ziurra ez den espazioa, denborarekin ziurra bihurtzen da.
Ondoren, orientaziorako
hainbat teknika sartzearekin batera (mapa, iparorratza,…), jarraian azaltzen
ditugun xedeak lantzen saiatu ziren:
●
Lehendabizi herrian, gero inguruan, ondoren
mendian.
●
Espazioaren errepresentazio abstraktua
errealitatera eramatea.
●
Espazio ziurretatik ez ziurrera igarotzea.
●
Iluntasuna / Kobazuloa
●
Mendi irteera (gaua mendia)
●
Bertikaltasuna / eskalada
●
Inguruko mendiak ezagutzea
6, Trebetasun eta gaitasun orokorrak
Jolas eta joko ezberdinez
baliatuz, gorputzaren gaitasun fisiologikoak garatzen saiatu ziren: indarra,
erresistentzia, abiadura, malgutasuna eta koordinazio orokorra.
7, Dantza
Dantza pertsonaren
adierazpenerako esparru interesgarria izateaz ez ezik, taldean harreman eta
konexio aberasgarria sortzeko aukera ere eskaintzen du. Hori horrela izanik, urtean zehar herrian
ospatzen diren jaiei begira, modu praktikoan dantza jakin batzuk irakatsi ziren,
hala nola:
●
Plazako oinarrizko dantzak ikasi
●
Azeri dantza
●
San joan dantza
8, Joko-kirolak
Boleibola, Saski baloia, Errugbia eta Eskubaloia bezalako joko-kirolak ere praktikatu zituzten.
Comentarios
Publicar un comentario